Rozhovor s lektorkou Kateřinou Kümpel: Bez mediální gramotnosti se v aktuálním světě zahlceném informacemi jen těžko obejdeme

V rámci projektu Inovace výuky a dobré klima ve třídě pro vás v naší nabídce máme rovněž seminář Mediální výchova a kritické myšlení. Jde o nový kurz, který již po prvním termínu konání sklidil velký ohlas. Proč účastníky tolik oslovil? V čem tkví jeho praktický přínos? To se dozvíte přímo od jeho lektorky Kateřiny Kümpel, se kterou si pro vás naše kolegyně Michaela nachystala rozhovor. Další termíny jsme vypsali na 8. a 9. března, tak pokud o účasti uvažujete, rozhovor si určitě přečtěte.

Michaela: Proč považujete mediální výchovu za důležitou? 

Kateřina: Mediální gramotnost je klíčová dovednost, bez které se v aktuálním světě zahlceném informacemi jen těžko obejdeme. Mediálně gramotný člověk je podle mě ten, který dokáže určit důvěryhodnost zdroje, rozlišit fakt od názoru a je odolný vůči manipulacím. Žáci a studenti tráví na sociálních sítích velké množství času a jejich online a offline světy jsou neoddělitelně propojeny. I proto by měli vědět, jak sociální sítě vůbec fungují, jak se na nich šíří zprávy a jaké další výhody a rizika s sebou online život nese. 

Michaela: Jaké místo by podle vás měla mít mediální výchova ve výuce?

Kateřina: Mediální či informační gramotnost by se měla ve výuce objevovat dlouhodobě a skrze nejrůznější předměty. Například ve výtvarné výchově si vyzkoušet, jak funguje obrazová manipulace, v tělocviku ověřit, jak reaguje náš mozek, když je unavený. V dějepisu, přírodovědě a zeměpisu zkoušet dávat věci do širšího kontextu.

Michaela: Proč by měli studenti vědět, jak fungují sociální sítě? 

Kateřina: Žáci a studenti toho mnoho o sociálních sítích už vědí. Pohybují se tam jako ryby ve vodě. Na druhou stranu je důležité, aby měli na paměti, za jakým účelem se tvoří některý obsah, jaké funkce v nás vyvolávají závislostní chování nebo co se může stát, když klikneme na nějaký škodlivý obsah (spam, phishing apod.).

Michaela: V čem jsou fake news nebezpečné?

Kateřina: S fake news to je podobné jako s nezdravým jídlem. Pokud si dáme jednou za čas McDonald’s, nic strašného se nám nestane. Když však budeme jíst BigMac třikrát denně, tak se to podepíše na vašem zdraví a pravděpodobně i váze. 

S fake news je to podobné. Pokud si jednou za čas přečteme něco, co nás pobaví (i když je to vymyšlená zpráva, jako je třeba tato), nic moc se nestane. Nicméně pokud budeme číst jenom různě vymyšlené, překroucené a jinak zmanipulované zprávy, může dojít k tomu, že si na základě nepravdivých informací vytvoříme názor, který pak bude mít vliv na náš život, a to po finanční, zdravotní i společenské stránce.

Michaela: Na co byste nalákala vyučující, kteří o účasti na vašem semináři přemýšlejí? 

Kateřina:  V první části, která je věnována informační záplavě, se budeme věnovat tomu, že svět není to nejhorší místo na světě. A vyzkoušíme si to v praxi. Objevíme, kdy nás naše vlastní hlava trochu fauluje při rozhodování. Vyzkoušíme si, jak vzniká manipulativní kampaň a i to, jak si něco v praxi ověřit. V druhé části workshopu se budeme věnovat sociálním sítím a jaké jsou jejich silné stránky, na které bychom neměli zapomínat, ale i na jaká rizika tam můžeme narazit. Budeme se věnovat digitálnímu wellbeingu, tedy tomu, aby nám i dětem bylo na sociálních sítích dobře. Také se podíváme na trendy, králičí nory na TikToku i kybergrooming.

Michaela: Co si vyučující ze semináře odnesou? 

Kateřina: Kromě nových poznatků i různé konkrétní tipy a triky, jak mohou mediální a informační gramotnost zařadit do výuky. Seznámí se například s Be Real, Roblox či králičí norou na TikToku. Zahrajou si hru, kde budou předstírat, že jsou dezinformátoři, a taky si vyzkouší, jak ověřit fotku, jestli je skutečná, či nikoliv.

Michaela: Minulý seminář měl skvělé ohlasy. Který z nich vám udělal největší radost? 

Kateřina: Nejvíc mě potěšilo, že se účastnice shodly na tom, jak přínosné to pro ně bylo. Přestože jsem měla obavy z webináře, protože naživo to je lepší, tak to paní učitelky bavilo. Ocenily vyváženost informací, praktických poznatků, ale ne přehlcenost. Zároveň ze zpětné vazby vyplývá, že si užily i aktivity, kterými prošly a které byly příjemné osvěžení v teorii.

Více o kurzu včetně možnosti přihlášení na březnové termíny najdete zde.


—————————————————————————————————-

O lektorce

Mgr. Kateřina Kümpel

V roce 2006 založila spolu s dalšími studenty FSS Masarykovy univerzity projekt Zvol si info. Ten se zaměřuje na zvyšování mediální gramotnosti v Česku a na Slovensku. Členové spolku chodí do škol a dělají workshopy o sociálních sítích a (dez)informacích. Učí lidi, jak se zorientovat v digitální džungli. Zvol si info je také autorem Nejlepší knihy o fake news, dezinformacích a manipulacích. Autoři projektu za svou práci získali několik ocenění, například Gratias Tibi od Člověka v tísni a Dies Academicus od rektora Masarykovy univerzity. Kateřina se podílela na příručkách Průvodce po sociálních sítích a Rozšifruj zprávy. Dále vytvořila metodický materiál pro knihovny a nyní píše metodiku mediální gramotnosti pro učitele na 2. stupni ZŠ.

Zdroj medailonku a fota zde: https://www.digitalconference2022.cz/katerina-kumpel/

Podobné články

Wellbeing do škol!

Záleží nám na učitelích, žácích i školách. A proto chceme být vždy v obraze ohledně aktuálních témat a potřeb.Naše kolegyně Míša Jeřábková byla nasát inspiraci

více zde >>

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *