Jak na systémovou podporu žáků s odlišným mateřským jazykem?

Začátek školního roku vždy přináší nové výzvy. Jednou z nich, která nám stále přetrvává, jsou žáci s odlišným mateřským jazykem. V současné době jsou to nejčastěji žáci z Ukrajiny, ale vzhledem k rostoucí globalizaci je výhodou mít v rukávu vše potřebné pro výuku žáků, kteří zatím neovládají náš jazyk.

Přinášíme vám video, v němž se dozvíte stručně a přehledně vše podstatné, co do vzdělávání a péče o takové žáky patří, a to na příkladu konkrétní základní školy. Video obsahuje i příběh studenta z Mongolska, který je vhodný jako úvod pro třídu, kam přichází nový žák. Níže najdete odkaz na celé video a stručný výtah obsahu. Věříme, že vám video dodá dostatek informaci i sebedůvěru v práci s žáky s odlišným jazykem. Videem vás provede naše skvělá lektorka a odbornice Mgr. Klára Martinovská, Ph.D.

Žák s odlišným mateřským jazykem: https://www.youtube.com/watch?v=EhaYvlQbodc

Výtah z videa:
Ve videu najdete v úvodu stručný přehled legislativního rámce a příběh studenta z Mongolska, který prošel vzděláváním jako žák s odlišným mateřským jazykem. Sdílí své pocity, zkušenosti, co mu pomáhalo.

Na příběhu jedné základní školy se dále dozvíte, co je náplní práce koordinátora žáků s odlišným mateřským jazykem. Budete také vědět, jakou podporu může poskytovat a jak probíhá navazování spolupráce s žákem i s rodinou. Budete i provedeni tématem jazykové diagnostiky.

Podporu však potřebují také pedagogové a rodiče v průběhu celého vzdělávání. Právě tímto procesem vás provede školní psycholožka, která představí možnosti podpory pro pedagogy i možná úskalí vzdělávacího procesu pro rodiče.

V poslední části videa se pak dozvíte, v čem je důležitá etická výchova napříč základním vzděláváním, jak probíhá podpora ze strany školního poradenského pracoviště a jaké způsoby pedagogické diagnostiky a hodnocení využívají s ohledem na žáky s odlišným mateřským jazykem.

——————————————————————

Článek byl připraven na základě výše uvedeného videa.

Pokud vás zaujal projekt Rozvíjíme učitele a žáky a jeho výstupy, můžete se připojit do FB skupiny Rozvíjíme učitele a žáky, mezi jejímiž členy jsou rovněž lektoři, které tam můžete oslovit se svým tématem.

Klára Kováčová, psycholožka

O autorce

Kláru nejvíc baví podporovat druhé v jejich rozvoji a růstu. To také dělá jak při práci s dospívajícími, tak při výuce budoucích učitelů na vysoké škole. Než se vrhla na dráhu pedagožky a terapeutky, řídila a podílela se na projektech zaměřených na profesní rozvoj pedagogů ai podporu dětí z dětských domovů. Věnuje se také metodické a konzultační práci. Má doma dvě kočky a podpoří každý nápad a vizi. Potřebuje, aby vše, co dělá, mělo smysl.

Podobné články

Wellbeing do škol!

Záleží nám na učitelích, žácích i školách. A proto chceme být vždy v obraze ohledně aktuálních témat a potřeb.Naše kolegyně Míša Jeřábková byla nasát inspiraci

více zde >>

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *