Série jak se nezbláznit – II. díl

Díl II :Je supervize právě pro vás? Zpětná vazba účastníků i supervizorů vám poradí

minulém díle série Jak se nezbláznit jsme se věnovali základům supervize. Nastínili jsme také, jak vám supervize může pomoci nebo jakými mýty je opředena. Pokud stále váháte, zda je pro vás technika vhodná, možná vám pomůžeme tímto navazujícím článkem. Podíváme se v něm na konkrétní zpětné vazby účastníků supervize, a to jak z pohledu vyučujících, tak z pohledu supervizorů.

Jak hodnotí supervize učitelé

Svůj příběh s námi sdílela učitelka Jitka, která učí na odborném učilišti ve Středočeském kraji:

„Pro mě jako učitelku je supervize otázka přežití. Hodně důležitá věc. A supervize už mi pomohla se dostat z opravdu složitých situací a pomohla mi i k tomu, že jsem třeba z učňáku neodešla (pozn. red. autorka hovoří o současném OU, kde učí). Protože kdybych si neměla s kým to probrat, tak bych neměla sílu pokračovat v  práci. Naučilo mě to například, že to není moje selhání. To mají učitelé poměrně často, že mají pocit, že jsou úplně špatně a že mají vrátit diplom. A tenhle pocit teda já taky mívám. Teď méně, ale zrovna nedávno jsem ho měla docela intenzivně. A supervize mi pomohla se zase na to podívat a najít cestu dál. 

Pro mě je to opravdu základní věc a je to možnost zreflektovat třeba situaci ve třídě, která se mi nepovedla zvládnout, nebo byla úplně nová. A myslím si, že to je úplně v pořádku, že přichází nové situace a že v nich třeba dělám chybu, protože to prostě líp neumím. A supervize mi umožnila se na to podívat a zase najít cestu dál. Pro mě je to proto úplný základ, jak ošetřit samu sebe. A já osobně to doporučuju všem učitelům, i kdyby to mělo být párkrát do roka. Pro mě je to ideální jednou za dva měsíce.“

Zeptali jsme se také učitelů a učitelek, kteří procházeli supervizemi v projektu Rozvíjíme učitele a žáky. Na otázku „Co konkrétně vám supervize přináší?“ jsme dostali následující odpovědi:

  • psychohygiena
  • relaxace, úleva
  • konkrétní rady a návody
  • nové nápady a úhly pohledu
  • pomoc
  • péče
  • přijetí
  • ujasnění priorit
  • podpora v metodické práci
  • komunikace s vedením školy

Co na supervize říkají samotní supervizoři?

Pravidelně také vyhodnocujeme přínosy s našimi supervizory. Ti zaznamenali na školách zejména změny v oblasti zvýšení sebevědomí, rozpuštění obav, udržení hranic, práce s problémovými žáky, komunikace a spolupráce s rodiči, vzájemného naslouchání v týmu, zlepšení vztahů v týmu či přijetí změn. 

Všechny školy hodnotí supervize veskrze pozitivně. Prvotní překážkou často bývá informovanost vyučujících a vedení. K tomu můžete využít náš první díl i tento článek. Každý supervizor vám také rád nabídne osobní schůzku, kde vám či vedení vše vysvětlí.  Dalším problémem však často bývají finance. Škola má zájem, ale nemá na supervize prostředky. Připravili jsme proto pro vás přehled dostupných supervizí. 

Přehled bezplatných supervizí:

Supervize za zvýhodněnou cenu:

Organizace PROSPE díky podpoře MHMP nabízí individuální i týmovou supervizi za cenu 300Kč/60 min. Více informací najdete zde: http://prospe.cz/prospe/2021/11/11/supervize-pro-pedagogy-zdarma/

Využití dotací k zajištění supervizí:

Všechny školy mají možnost využít Šablony z MŠMT, kde je mimo jiné podporován osobnostní a sociální rozvoj pedagogů formou supervize.

U všech dotací najdete také kontakty na konzultace. Velmi rádi vám vytvoříme nabídku, kdy vám s podáním žádosti můžeme pomoci. 

Přejeme vám v novém roce hodně sil a spokojených dní!

O autorce

Ing. Mgr. Michaela Jeřábková

Michaela miluje vzdělávání a vytváření podporujícího prostředí. Dělá přesně to, co se nemá – hodně věcí najednou. Protože chce, aby byly kurzy pod hlavičkou IREAS smysluplné, plné inspirace a přátelské atmosféry, stará se o metodickou podporu. Dále pečuje o komunitu vyučujících a o kurzech a materiálech mluví a píše tak, aby se dostaly hlavně k těm, kteří je nejvíce potřebují, a aby byly v souladu s komunitou. V týmu je známá především svým věčným přísunem energie a podpory, ale také občasným zapomínáním. Je vystudovaná pedagožka, absolventka koučovacího výcviku, aktuálně prochází terapeutickým výcvikem a dokončuje doktorát. Nyní se věnuje hlavně systemickému přístupu ve školství, ženským skupinám, podpoře rodičům v rámci projektu Rodičoff a také své rodině.

Podobné články

Emoce

Emoce jsou řídící systémy, které nám říkají, co máme dělat, když se nám o tom, co je třeba učinit, nechce ani náhodou přemýšlet.“ (Honzák, 2020, s. 29)

více zde >>

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *